lördag 9 februari 2013

Analys av Statoil

Jag har länge tänkt ta en titt på Norges stolthet, olje- och gasjätten Statoil. Häromdagen släppte man sin bokslutskommuniké för 2012 och med så färsk data passar det bra att borra ner i bolagets fundamenta.

Statoil bildades av norska stortinget 1972 och börsnoterades 2001. Bolaget ska inte förväxlas med Statoil Fuel & Retail som avknoppades och såldes under 2010-2012 och driver bensinmackar bl.a. i Sverige. Företagets huvudsyssla är att prospektera och utvinna olje- och gasfyndigheter på den norska kontinentalsockeln.

2007 slogs Norsk Hydros oljeverksamhet ihop med Statoil till det som idag är Statoil. Betalningen skedde med 1 miljard nya aktier i det sammanslagna bolaget. Mer detaljer om detta finner du i prospektet.

Statoil är stort, en av världens största råoljeproducenter, den näst största exportören av gas till övriga Europa, världsledare inom djuphavsteknologi m.m. Man opererar mer än 40 oljefält och prospekteringen fortsätter. Som vanligt med utvinningsföretag arbetar man med ändliga resurser och försäljningen bygger på uttag ur källor som i något läge alltid blir tömda eller åtminstone oekonomiska att arbeta vidare med. För att få en långsiktigt fungerande verksamhet måste man alltså arbeta mycket aktivt med prospektering, något som varit relativt framgångsrikt de senaste åren.

Oljebranschen har några egenskaper som i allmänhet skrämmer en defensiv värdeinvesterare som mig: den ändliga resursen, en lättfraktad och utbytbar vara (commodity), olycksrisker som BP fick erfara samt politiska risker som man har gemensamt med hela energisektorn. Detta betyder att jag vill se en ganska hög avkastning på en investering, här och nu, jämfört med vad jag skulle kräva av andra branscher.

Det finns såklart spaltkilometer att skriva om ett företag som Statoil, men jag rekommenderar att läsaren själv tar en djupare titt i årsredovisningar och annat på deras hemsida, snarare än att jag refererar dem i detalj här. Istället tar vi en titt på mina investeringskriterier:


KriteriumUppfyllt?Kommentar
Tillräcklig storlek:JAStörre än samtliga mina innehav, men en femtedel av Exxon Mobil, världens största
Stark finansiell ställning:NEJOmsättningstillgångarna täcker med liten marginal kortfristiga skulder men är inte nära att täcka alla skulder, enligt balansräkning per den 31 december 2012
Intjäningsstabilitet:JAPositiva resultat hela seklet
Utdelningsstabilitet:JAStabil utdelare 
Intjäningstillväxt:JAIntjäningsförmågan per aktie låg för tio år sedan på omkring 8 norska kronor. De senaste tre åren har man i snitt tjänat 19,45 norska kronor per aktie, en ökning med drygt 9 procent årligen.
Trovärdig ledning:JAJag har ingen egentlig kunskap
Gynnsam ägarbild:JAÄven om statligt ägande innebär förhöjd politisk risk är Norge stabilt och rikt, Statoil lär vara too big to fail om det skulle blåsa snålt

Det har gjorts ett antal strukturaffärer, men Statoil är en jätte och ser alltså relativt stabilt ut. Hur är dagens pris, 147 norska kronor då:
  • P/E-tal: med intjäningsförmågan 19,45 kronor per aktie är P/E idag 7,6, OK. Föreslagen utdelning är 6,75 norska kronor per aktie, en direktavkastning på 4,6 procent. 
  • Börsvärdet är 460 miljarder norska kronor och de räntebärande skulderna är 119 miljarder. Kassa och bank uppgår till 65 miljarder kronor, därmed är enterprise value 514 miljarder kronor. EBIT3 är 185 miljarder, därmed blir EV/EBIT3 2,7. Skattesatsen är dock mycket hög, ungefär 65 procent de senaste åren, så kriteriet blir att EV/EBIT3 ska vara under 5,8, OK
  • Pris/eget kapital: eget kapital per aktie städat för goodwill är 97 norska kronor, därmed är pris/ek 1,51, EJ OK.
En analys som helt bortser från prognosticerade produktionsvolymer och antaganden om oljeprisets utveckling? Går det att fatta beslut utifrån en sådan? I min värld är dessa parametrar nästintill omöjliga att förutspå. Hur ser efterfrågan ut 2015?

Jag tycker att priset ser attraktivt ut idag, även jämfört med branschkollegor som Exxon Mobil och andra, och om jag skulle få för mig att investera i gas- och oljeutvinning vore Statoil med dess stabilitet och goda historiska utveckling intressant. Jag skulle dock rekommendera alla intresserade läsare att spendera mycket tid på att läsa om branschen och pågående förändringar i form av skifferolja med mera innan ni fattar investeringsbeslut, det skulle jag göra om jag vore seriöst intresserad.

18 kommentarer:

  1. tar intjäningsförmågan ovan höjd för ofrånkomliga dåliga år under lågkonjunktur?

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det kommer att komma klart sämre år i en lågkonjunktur, men också klart bättre i en högkonjunktur. Det är väldigt svårt att gissa var botten ligger.

    SvaraRadera
  3. Alla som investerar i Oljeaktier MÅSTE läsa boken Oil 101 av Morgan Downey. Går igenom allt från vad som hände när oljan upptäcktes, till hur prissättningen sett ut genom historien till vad som är "framtiden". En heltäckande bok helt enkelt. Skriven 2009 så den är väldigt "up to date". Jag läste den på semestern på skoj men insåg ganska fort att den var vettig på riktigt, rekommenderas å det starkaste!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olle!
      Tack för tipset. Själv har jag bara läst en bok om råvaror. Var Jim Rogers Hot Commodites. När jag investerar i råvaror använder jag Hndelsbankens råvarufond. En indexfond. En bra byggsten i en väldiversifierad portfölj.
      MvH
      Lars

      Radera
    2. Tackar för tipset, ska nog en titt på den, när jag läser på om Statoil inser jag hur mycket mer jag skulle behöva läsa...

      Radera
  4. Olle, tack för spännande boktips!

    SvaraRadera
  5. Luppen! Din blogg är GRYMT bra!

    Fråga: vilket motiverat PE sätter du på Statoil? PE 12?

    Jag tycker Statoil är ett grymt stabilt bolag, med mycket seriös strategi till 2020, lägger prospekteringsframgångar, hög direktavkastning och tillkännagivande av JS under 2013! Jag bedömmer Statiol som gjuten i portföljen!

    Med vänlig hälsning,
    Gustaf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte vad som är en rimlig multipel. Överhuvudtaget känns råvaror lite utanför min komfortzon, så jag avvaktar lite innan jag sätter upp något på min bevakningslista. Men jag håller med att om jag skulle ge mig in på området är det de stabila jättarna som amatören ska vända sig till, exempelvis Statoil eller Exxon Mobil.

      Radera
  6. Hej Lundaluppen,

    Två helt andra frågor.

    1. Vad tycker du är rimliga nivårt för räntetäckningsmått, som komplement till ditt oms tillgångar jfrt m kortfristiga skulder?

    2. Är lite rostig på räkenskapsanalys, men var rätt ok 20 år sen (gammal aktieanalytiker). Vad kan du rekommendera för litteratur idag för uppfräschning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag har inget generellt räntetäckningskriterium, för fastighetsbolag vill jag helst se en räntetäckning på 3 ggr, men det har såklart viss betydelse om det är bostäder eller lagerlokaler etc. Oftast håller jag mig till bolag där räntetäckningen är riktigt stor.

      Aktiefokus-Kenny brukar tipsa om en bok här i kommentarerna som jag alltid glömmer och jag hittade inte den nu heller... Security Analysis är min favorit, men det är ju inte precis purfärsk.

      Radera
    2. Jag gissar att du syftar på "The five rules for successful stock investing" av Pat Dorsey! Titeln kan verka ambitiös men boken tar upp resultaträkning, kassaflödesanalys och balansräkning på ett trevligt och lättläst sätt.

      Radera
    3. Tack Kenny! Jag ska ta och beställa den nu så jag inte glömmer det fler gånger...

      Radera
  7. http://www.fool.com/investing/general/2013/02/10/has-statoil-become-the-perfect-stock.aspx

    SvaraRadera
  8. Hej Luppen!

    Vad är din kommentar till dagens händelse? Hakon blir ICA och Industrivärdens affär med Höganäs. Ändrar det din inställning till Hakon?

    mvh Danne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver titta lite mer på det innan jag kommenterar, blir nog framåt lunch...

      Radera
  9. Vore spännande med en jämförande analys av stora oljebolag som Statoil, Exxon, Chevron och Total. :)

    SvaraRadera
  10. Hej, vad är din syn på Axis?
    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  11. Hej, jeg tog selv et kig på Statoil, som ligger her:

    http://udbytteaktier.blogspot.dk/2013/01/analyse-af-statoil.html

    generelt synes jeg aktien ser meget stabil ud, også i fremtiden

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.